De vereniging

KV
De Hervormde Knapenvereniging op G.G. “Spreuken 22:6”, kortweg de KV, is een vriendenclub van zo’n 120 enthousiaste jongens tussen de 11 en de 18 jaar. De KV is ingedeeld in afdelingen per jaargang die geleid worden door 26 KV-leiders. Op de afdelingen zijn de jongens, ook wel knapen genoemd, bezig met studie en discussie over Godswoord. Tevens kenmerkt de KV zich door een stuk ontspanning waarin sport en spel bijdragen aan de onderlinge vriendschap. De KV is een moderne, maar tevens een vereniging met een rijke historie. KV is opgericht in op 7 december 1908. En daarmee is de KV een vereniging die in tegentelling tot wat haar naam in eerste instantie misschien doet vermoeden een actieve vereniging waarin de juiste balans is gevonden in het onderzoeken van Godswoord en het vormen van onderlinge vriendschappen. Een Bijbeltekst die centraal staat binnen de vereniging is Spreuken 22:6: “Wijst de Jongeling zijn pad, zodat hij, wanneer hij oud geworden zal zijn, daarvan niet zal afwijken”. Godswoord vormt het middelpunt van de vereniging en is onze binding en de basis waaruit we werken.

Zondags vergadering
Iedere zondag van 12.00 tot 13.00 uur komen de knapen bijeen om samen bezig te zijn met discussie en studie van thema’s rondom het geloof in God. Dit wordt ook wel het eerste punt genoemd en duurt in de regel een ongeveer een half uur. Hierna volgt veelal een door 1 van de knapen meegebrachte traktatie. Gevolgd door het tweede punt, dit is een punt van ontspanning in de vorm van sport en spel.

De KV activiteiten
Naast de zondagse vergaderingen die in afdelingsverband plaat vinden, organiseert de KV ook activiteiten voor alle jongens. De meest bekende en roemruchtigste is misschien wel het jaarlijkse KV-Kamp, waarin we gedurende een week (laatste week van de zomervakantie) met circa 90 jongens verblijven op een kampeerboerderij. Naast het kamp organiseert de KV een voetbaltoernooi, een gezellige dag uit en een gezamenlijke Jaarvergadering in november. Tevens organiseren de afdelingen zelf ook jaarlijks een activiteit (o.a. zwemmen, bowlen, uiteten etc.)

Nieuwsgierig???
Trekt deze schets van onze vereniging je aan of heb je nog vragen? Neem dan gerust contact op met één van de leiders of kom gewoon eens kijken op 1 van de locaties, waar een groep jongens van jouw leeftijd vergadert.

Donateur worden?
Wilt u dit rijke werk ondersteunen, niet alleen door gebed, maar ook financieel, dan kunt u zich hier, aanmelden als donateur van de knapenvereniging. Bij voorbaat dank voor uw bijdrage!